Przystąpiliśmy do Poloneza
Z ogromną satysfakcją pragniemy zakomunikować, że firma JAST S.C. Bierze czynny udział w odbudowie jachtu S/Y POLONEZ. Powierzone nam prace polegają między innymi na skonstruowaniu i zamontowaniu armatury hydrauliki wysokich ciśnień służącej do napędu windy kotwicznej i steru strumieniowego, wykonaniu zbiorników ze stali nierdzewnej metodą formowania na zimno i spawania metodą TIG.
Wykonamy również kompletny ruraż wody czystej, ścieków, paliwa, oraz wód zęzowych.
Ponadto mamy za zadanie wykonać instalację hydrauliczną układu sterowania.
HISTORIA
Polonez został zaprojektowany przez Edwarda Hoffmana, Czesława Gogołkiewicza i Kazimierza Jaworskiego, z przeznaczeniem jako pełnomorski jacht regatowy i wyczynowy. Zbudowany w Szczecińskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi, zwodowany został w 1971 roku. Nazwa POLONEZ została wyłoniona w wyniku ogólnopolskiego konkursu.
Po zakończeniu prób i procesu rejestracji, jacht wziął udział w Transatlantyckich Regatach Samotnych Żeglarzy OSTAR ’72. Dowodził nim kapitan Krzysztof Baranowski.
Kolejny rejs POLONEZA również pod dowództwem kpt. Baranowskiego rozpoczął się w 6 sierpnia 1972 roku w Newport. Trasą podbiegunową, a następnie szlakiem „ryczących czterdziestek” POLONEZ udał się w rejs dookoła świata. Samotny rejs kpt. Baranowskiego trwał 9 miesięcy. W tym czasie jacht wraz ze swym kapitanem opłynął wszystkie kontynenty. Po raz pierwszy Polak opłynął samotnie Przylądek Horn.
W latach 1976 – 1977 kpt. Baranowski wraz z żoną i dziećmi popłynął POLONEZEM na Wielkie Jeziora na pograniczu Kanady i USA, do Missisipi i poprzez Atlantyk powrócił do kraju.
Dalsze losy POLONEZA nie są już tak zaszczytne, choć jednostka przekazana Jacht Klubowi Akademickiemu Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie dzielnie służyła szkoleniu studentów.
W 1887 roku WSM sprzedała jacht niechlubnie znanemu z afery Bezpiecznej Kasy Oszczędności Lechowi Grobelnemu, który rozpoczął jego przebudowę na jacht turystyczny. POLONEZ utknął w hangarze na 20 lat, by w międzyczasie stać się własnością Stoczni Szczecińskiej, która nie dokończyła jego przebudowy.
W latach 2005 – 2008 jednostka znalazła nowego właściciela – warszawską spółkę Włodarzewska S.A. Dokończono przebudowę, wymieniono jednostkę napędową, takielunek by podczas obchodów Dni Morza, 13 czerwca 2008 roku uroczyście podnieść polską banderę.
POLONEZ odbywał krótkie rejsy, uczestniczył w regatach w ramach Akcji Polonez na Wodzie.
W 2015 roku odbył rejs przez Bałtyk, Cieśniny Duńskie, kanał La Manche, atlantyckie wybrzeże Europy, Wyspy Kanaryjskie i Morze Śródziemne. Podczas trzech sezonów jednostka pokonała 14 000 mil morskich.
W 2016 roku POLONEZ został ponownie wystawiony na sprzedaż. Obecny właściciel potraktował zabytkową i zasłużoną jednostkę z należytą starannością i pietyzmem. W ubiegłym roku rozpoczął się generalny remont, mający zakończyć się w II połowie 2019 roku.
Wymianie podlega wnętrze, układ napędowy, takielunek. Jednostka otrzyma nowe zbiorniki, systemy sterujące i nawigacyjne. Zamontowany został ster strumieniowy, agregat prądotwórczy i wiele innych współczesnych elementów wyposażenia.
DANE TECHNICZNE
Nazwa: | s/y POLONEZ |
Rok budowy: | 1971 (przebudowa 2008, przebudowa 2019) |
Długość całkowita: | 13,8 m |
Szerokość: | 3,8 m |
Zanurzenie: | 2,2 m |
Typ osprzętu: | Kecz bermudzki |
Powierzchnia ożaglowania: | 74 m kw. |
Wyporność: | 15 ton |
Rejon żeglugi: | Nieograniczony |
Załoga: | 8 osób |
Miejsce budowy: | Morska Stocznia Jachtowa im. Leonida Teligi |
Projektanci: | Edward Hoffman, Czesław Gogołkiewicz, Kazimierz „Kuba” Jaworski. Janusz Maderski projektant przebudowy 2018-2019. |
Materiał kadłuba: | Drewno mahoniowe |
Port macierzysty: | Szczecin |